MCB 1290 -70
Kromstockholmaren - Chrome overdose!
Kromstockholmare
Inköpt sensommaren 2017 av en gammal kompis. Han hade hittat mopeden som ett ”barnfind” neråt Sverige och släpat hem med tanke på att kanske renovera. På grund av tidsbrist så fick jag köpa mopeden, eller rättare sagt två. Fick även köpa en Trapper också. Stockholmaren hade gått i skogen som arbetsfordon och var rejält nedgången men komplett. Motorn var helt slut och växelaxeln var helt av. En intressant detalj var att den var försedd med dragkrok, tillverkad av en smedkunning person nån gång i tiden. Antagligen så drog den virke i skogen av en tidigare ägare.
Efter lite efterforskningar så har historian om mopedens liv och leverne framkommit. Inköpt av första ägaren i Tranås, Småland. Den användes först och främst som rent transportmedel för ägaren som arbetade som vaktmästare på stadshotellet i Tranås.
Mopeden bytte ägare 1981 och hamnade på en gård utanför Österbymo i Ydre Kommun. Där användes den i första hand som transportmedel mellan bostaden och arbetet inne i Österbymo. Sedan blev tillvaron något tuffare, nu användes inte mopeden enbart för transport utan den fick tjänst som vedtransportör fram till 2011, därav att en dragkrok monterades! Efter 2011 så ställdes mopeden undan och fick stå i glömska. Då klev förra ägaren Jerry F. in i bilden och köpte den och tog den med hem till Dalarna. Och där kommer jag in i bilden då jag köpte den av Jerry.
I januari 2020 så plockade jag ner den i beståndsdelar och skickade allt (och litet till) som skulle kromas om.
Första tanken var att göra en originalrenovering av den men efterhand så tog man ut svängarna och gick all-in på kromning och lack.
Så presenterades MCB 1290
”En ulv i fårakläder
MCB:s moped modell 1289 uppfattas lätt som en lägst konventionell konstruktion tämligen lik de gamla pålitliga maskinerna som fabriken tillverkat under ett flertal säsonger. Men skenet bedrar. Maskinen är faktiskt något av en Ulv i fårakläder. Fabriken har nämligen utrustat denna med precis samma förnämliga 3-växlade, fläktkylda Sachs motor som 50ss. Eftersom 1289 är hela 13 kilo lättare än 50ss betyder detta att maskinen har en utomordentligt god acceleration.”
Anpassad för storstadstrafik (lätt och liten) därav namnet Stockholmaren.
Projektbilder
Demontering och blästring
Efter demontering så var det dags att blästra ram och de delar som skulle lackas. Nav och motorkåpor glasblästrades. Motorn var ett kapitel för sig och efter demontering så upptäcktes fler sprickor i blocken så det blev att leta efter nya block. Växelaxeln var helt av men förvånande så var växelmekanismen i toppskick, alltid något. Alla delar som skulle lackas lämnades in på en lokal billackering i Avesta. Hade bestämt mig för en röd candy som skulle bli bra till allt nytt krom.
Montering
Nu kommer det roligaste av renoveringen, att få skruva ihop allt som är rent och blankt! Lacken är en röd candy som lackerades hos en billackerare i Avesta. Nya styrlager monterades, pakethållare och den kromade svingen monterades. De kromade fjädrarna skruvades dit, dessa fjädrar är kortare för att slippa det enorma mellanrummet mellan bakhjul och skärm. Hjulen och de rostfria skärmarna monterades och nu kunde man börja få en aning om hur den skulle se ut.
Hjul och sadel
Hjulen demonterades och naven glasblästrades, nya fälgbanor och ekrar inköptes. Kullager monterades i naven som sedan polerades. Sadeln strippades och en ny dyna byggdes upp av polytex. Sadelstommen blästrades och fick en 2 komponents lack. En infästning gjordes för baklyset som monterades under sadeln. Bockade en rostfri plåt och skruvade dit baklyset som inköptes tidigare på en marknad. Sadeln fick en ny svart/vit klädsel i vinyl.
Motor och elsystemet
Originalmotorn var tyvärr mycket dålig, växelaxeln var av, blocken illa åtgångna med sprickor m.m.. Ett par andra hela block införskaffades och en ny växelaxel köptes in. Cylindern (5,5 hk) är den nyare varianten från NTS och faktiskt riktigt bra. En ny Jasil-vev köptes in. Motorn renoverades av en bekant (tack Klinga!) med nya lager och packboxar. En NOS-Bing 17mm kyrkport fick stå för bränsletillförseln.
Ett nytt elsystem drogs helt dolt, och verktygsfacket fick upplåtas till tändspole och retaderande krets, kretsen tillverkades av el-gurun Lill-Olle. Kablarna upp till omkopplaren drogs inuti aphängarstyret och till baklyset genom ramen och upp i sadelstolpen. Tändsystemet är ett typ Kokusan, också från Lill-Olle och fungerar alldeles utmärkt.
Handtagen från Magura glasblästrades, slipades och polerades. NOS-handtag från ABC monterades
Custom!
Ville ha en överliggande ljuddämpare så ett dolt fäste tillverkades i rostfritt. Sachs krök passar bra.
Kedjeskydden är rätt tråkiga med en helt plan yta i rostfritt så än en gång fick Lill-Olle låna ut sin sick & falsmaskin. Körde 3 rillor i olika längd i den polerade plåten.
Eftersom det är en kromstockholmare så var det bara att kroma dragkroken och även kroamde vajerhöljen införskaffades.
Klar och rullande sommaren 2021
Till salu!
Såld!
Intresserade kan höra av sig på mail till:
info@oldmanswampgarage.se