Rexoped Topper -57

Custombygge med 6vxl Minarelli

Om mopeden

Hittade denna moppe i Borlänge via en Blocket-annons 2016. Det intressanta med den att förra ägaren hade konverterat den med en italiensk Minarelli-motor. Inga bromsar och ett tvärslut styrlager hade ingen betydelse, motorn var ju cool…

Körde den en månad på sensommaren men den såg ganska trist ut så jag plockade ner den till hösten. Första åtgärd var att hitta ett styrlager som passade, alla sa att det bara var att ta ett från en cykel men riktigt så lätt var det inte men med hjälp av en bekant som renoverat många mopeder fick jag köpa ett styrlager som passade.

Sen var det bromsarna som var tvärslut, lagren hade sett sina bästa dagar så det blev att konvertera till fasta kullager med nya axlar.

Motorn var i bra skick så den behövdes inte åtgärdas.

Framgaffeln renoverades och delar till den hittade jag på DAK-marknaden, det är en lite lustig konstruktion med en gummidämpning uppe vid styrkronan som ger dämpningen. Men fortfarande såg den lite trist ut så pakethållaren plockades bort och bakskärmen kortades. Framskärmen fick bli den bit som var över från bakskärmen. Baklyset fick bli ett lyse som hade legat i bra att ha lådan och placerades strax under sadeln.

Nu såg den genast lite roligare ut men originalsadeln passade inte in så den åkte av. Köpte en snygg NOS Brooks-sadel på Västeråsmarknaden, tyvärr så fick man rejält ont i röven så det blev att göra en egen sadel. Knackade en egen sadelbotten och putsade till en ny dyna av skumgummi. Sadeln fick dämpningsfjädrarna från Brookssadeln och sen sydde en tapetserare i Avesta en klädsel i svart skinn.

Rexoped Topper -57

  • 6vxl Minarelli (originalmotor Victoria MS51)
  • 16mm Dellorto
  • Toppfart 75 km/h

Mek & Renoveringsbilder

Färdigställning

Första bilden visar hur moppen såg ut när jag köpte den i Borlänge 2015. Lacken var perfekt sliten och i övrigt så hade delarna åldrats bra med patina.

Den andra bilden visar hur den såg ut efter att jag rev ner den i delar vintern 2015/16. Där ser man den modifierade bakskärmen, framskärmen fick bli den bortkapade delen från bakskärmen. Nya fetare däck sattes på originalfälgarna.

Tyvärr så tog man inte så många bilder på själva skruvandet men hade lite bilder på sadeltillverkningen. Knackade en plåt och tog underredet från en Brooks-sadel. En dyna tillverkades och sen så sydde Södra Dalarnas Tapetserarverkstad ett överdrag i svart skinn. Moppen såldes 2018 vilket jag ibland ångrar…