Suzuki AC50 -74
Pop Green Scrambler
Suzuki AC50 -74
Först lite historia:
Suzuki AC50, som lanserades 1968, var en lättviktsmotorcykel av sporttyp med en högvarvig 50cc 2-taktsmotor. Den hade sina rötter i 1963 års 50M12 och KS50 Sports modeller.
Medan AC50:s syskonmodell, AS50, beskrevs som en äkta sportmodell, med en stil som liknar den tidens GP-racingmodeller, var AC50 en Scrambler, en cykel byggd för både terräng- och gatubruk. Grunddelarna som prestanda och mekanism var desamma som AS50, men AC50 var utrustad med scrambler-liknande utrustning, såsom ett styre med brygga och auto-return fotstöd. Suzuki hade också speciella kit tillgängliga för att göra den till en motocrossmodell.
Suzukis AS50- och AC50-modeller hade båda högvarvsmotorer med hög effekt med en maximal effekt på 6 PS vid 9 000 rpm. Motorerna var luftkylda 2-taktsmaskiner med slidventiler med Suzukis flerpunkts oljeinsprutningssystem, marknadsfört som Crankcase Cylinder Injection (CCI), tidigare marknadsfört som PosiForce. Växellådan var en 5-växlad växellåda. av returtyp. Den hade den bästa prestandan i 50cc-klassen vid den tiden, med en maxhastighet på 95 km/h (59 mph) och en 0-200m acceleration på 13,15 sekunder. Båda modellerna hade en uppåtvänd ljuddämpare. AS50 hade ett sadel med sätesände av racertyp bak och ett avsmalnande styre som gav den en sportig känsla som påminde om sextiotalets racermaskiner.
Ett renoveringsobjekt som har pågått i många år på grund av svårigheterna att hitta delarna. Den har fått stå i ett hörn under tiden man gjorde i ordning andra mopeder. Framförallt var det tanken som var svår att hitta då just 74 modellen var sällsynt, även utomlands där denna moped såldes
Renoveringen kan du se under Projekt – Renoveringar