Suzuki K50 K -73

Pop Green

Om mopeden

Har alltid letat delar till Suzuki och framförallt de äldre modellerna (71-74) med ”pärontanken”. Hade det mesta till en 73:a dock ej motor. Efter att ha letat i några år efter motor till dessa så gav jag upp. Det fick bli en nyare 4vxl motor med CCI så jag kunde komma igång med bygget. Motorn renoverades och fick en tum 179 cylinder. Förgasaren är en NOS 14mm Mikuni, har alltid använt dessa förgasare när det inte skall trimmas så hårt. Fördelen med dessa är att luftskruven sitter på ”rätt” plats i förhållandet till hålet i kåpan. Nya fälgbanor från Takasago och ekrar. Naven fick nya lager och packboxar. Hjulnaven, nedre gaffelbenen och motorblocken glasblästrades. Nav, motorkåpor och nedre gaffelbenen fick ny lack och 2K klarlack. Ram och sving lämnades för pulverlack. Eftersom jag inte hade någon Pop Grön Suzuki tidigare så var det lätt att bestämma färgvalet. Jag fick låna en originalkåpa (tack till Göran Svensson, som förövrigt har en mycket fin 73:a med originallack) för att kunna ta fram rätt färg. Lackering stod Kurta på Kustom Kolor för med mycket bra resultat. Sadel hade jag tillverkat tidigare så det fanns på hyllan men pakethållaren var det värre med, original pakethållare brukar vara rätt svåra att få tag på, så en ny tillverkades i rostfritt efter originalet. Skruvar och muttrar är original som antingen har kromats eller förzinkats. Bakskärm är original som också har fått nytt krom. Framskärm är eftermarknads. Nytt elsystem köptes från mopedrenovering och original tändningslås fick jag tag på via Ebay. Fick även tag på original blinkers (metall i blinkershuset). Mopeden iordningställdes vintern 2022/2023. På grund av platsbrist så såldes den sommaren 2023. Den rullar numera i Norrtälje.

Suzuki K50K -73

  • Pop Green 186
  • 14 mm Mikuni
  • Tum 179 Cylinder
  • 120 mätare