Suzuki M12S -71

15 års mopeden

Suzuki M12S -70

Det var 1965 som den första Suzuki mopeden dök upp på den svenska marknaden. Generalagenten, AB Motorservice, hade hösten 1964 fått prospekt på den nya modellen M12 baserad på Suzukis M10 koncept. Tidigare fanns M15 men den hade inte erbjudits.

Denna M12:a är den sista årsmodellen som såldes i Sverige. Frågan är i hur många länder som just den modellen såldes i för de flesta marknader hade då redan fått den nya K50 modellen som ersatte M12.

Istället för att göra en ny dyrbar typcertifiering så valde generalagenten AB Motor-Service att fortsätta med en till årsmodell som i princip är en -69:a. Nytt för detta år är att framskärmen och blinkershusen är förkromade.

Historien om denna M12:a hittar du under sidan för renoveringar om du är intresserad av att se hur det har gått till. Renoveringen tog flera år men det var det värt i slutändan. Min M12:a är en av de sista 70:orna enligt motornumret. Alla M12:or modellbestämdes via motornumret och inte ramnumret som för K50-modellen.

Renoveringen kan du se under Projekt – Renoveringar

Väl använd partskatalog, lånad av Leif Smeds Motor

Alla Suzuki M12 levererades med däck från INOUE

Annons från Generalagenten Motor-Service på Ynglingagatan i Stockholm 1969. Intressant är att i denna annons så visar man upp AS50 som lätt mc, trots bara 49cc så gick den alldeles för fort för att kunna klassas som moped.

Engelsk annons från 1964, man låg på hårt med att marknadsföra Suzuki med deras framgångar i Grand Prix cirkusen. Man måste bara gilla annonser från den tiden!