Crescent 2013 -62

Iordningställd/restaurerad 2018-2020

Om mopeden

Inköpt i Stockholm 2015. Hade letat en Nymanmoppe under lång tid och hittade denna på Blocket av en slump. Ringde säljaren som sa att det var rätt många som hade hört av sig så det var bara att åka på vinst och förlust till kungliga huvudstaden, nåja det var i Åkersberga-trakten.

Väl på plats så var den vid första anblick i bra skick och hyfsat komplett. Motorn var naturligtvis renoverad av förra ägaren (har man hört några gånger). Tyvärr så saknades original framlyse och kromring, någon hade gjort om fästet för lyset så nu satt det ett lyse från en 2000 där glaset sitter i en plåtring (svåra att hitta!). Likaså saknades det ovanliga bromslyset som enbart fanns -62. Benplåten var rejält tillbucklad, sadeln helt slut och det var fel handtag och vajrar. Den stora fördelen var att motorplåtarna fanns och jag fick med ett NOS -vind/regnskydd i originalförpackning.

Nåväl, affär blev det och snabbt upp med den på släpkärran och i den första rondellen vickade moppen och naturligtvis bulade jag till benplåten ännu mer…

Väl hemma så körde jag med den två somrar innan det var dags för att få nån ordning på den. Plockade ner den i delar och började anskaffningen av reservdelar. Blev att leta på marknader och Tradera. På grund av andra projekt så har den här moppen mest legat i olika kartonger och gett en dåligt samvete när man sett eländet…men plötsligt händer det och den plockades ihop lagom till sensommaren 2020.

Våren 2021 så avyttrades mopeden och går numera i Borås. Den byttes mot en K50 -71 som kommer att kunna följas under projekt och renoveringar inom kort.

Crescent 2013 -62

  • Design Björn Karlström
  • 2 vxl fläktkyld Sachs
  • 8mm Bing förgasare
  • Ljusgrå/madonnablå
  • Toppfart 35km/h. Vid gynnsamma förhållanden 40 km/h.

Renoveringsbilder

Demontering

Första bilden visar hur den såg ut vid inköpet 2015. Sen fick den stå några år innan den plockades ner 2017. Under tiden hade jag letat efter delar som kunde behövas vid uppbyggnaden igen. Vi demonteringen upptäcktes en hel del saker som behövdes åtgärdas samtidigt som planen var att den skulle få ha sitt originalskick kvar men maskinellt så skulle den bil i fint skick. Bakfjädringen hade spruckit i en svets så det behövdes svetsas, bottenlänksfjädringen i framgaffeln var dålig och ersattes med en NOS bottenlänksfjädring som jag köpte på Tradera.

Fjädring fram och bak

Den originella bakfjädringen på 2000-modellerna. Där hade en svets spruckit som fick svetsas efter att den rengjordes och blästrades. Gummit var förvånansvärt fräscht så där slapp man leta efter nytt. Bottenlänksfjädring var tyvärr slut så där var det bara att ersätt med nytt.

Hjul och nav

Hjulen var i dåligt skick, speciellt naven som var väldigt slitna. Naven plockades isär och blästrades. Efter lack så monterades nya fasta kullager och nya axlar i rostfritt. Bromsbackarna skickades till Bil & Industribromsar i Bromma som limmade dit nya belägg. Det kan vara ett tips för ibland så är det nästan omöjligt att hitta nya bromsbackar till gamla mopeder. En fördel till är att bromsarna blir mycket bättre då deras belägg är mycket högre kvalite än ”kina”beläggen.

Nya fälgbanor i aluminium och kromade ekrar införskaffades. Detta var lite learning by doing då jag aldrig hade ekrat själv. Monterade fel några gånger och då var det bara att börja om, uppriktning fick jag hjälp med av en bekant som har ekrat många hjul i sina dagar (tack Bosse.T)

Sadel

Sadelbotten var i hyfsat skick och efter blästring och lite svetsning så var den helt ok. Klädseln var sopslut, vilket den brukar vara på en så gammal moppe, så det beställdes en ny klädsel från mopedsadel.nu. Dynan var dålig men jag hade en annan som var ok så den byttes ut. Ett nytt tunt skumgummilager var det som behövdes innan den nya klädsel kom på plats.

Fotplattor

Fotplattorna var helt ok förutom att gummit saknades. Plattorna blästrades och skickades sen på pulverlack. Nya gummimattor (bagagerumsmatta från Biltema) skars till och monterades, dessa kläms fast av aluminiumlisten som sitter fastskruvad på sidorna av plattorna. Även ”fotpinnarna” som plattorna skruvas fast i fick en svart pulverlack.

Färdigställning

Äntligen hade man kommit till den punkten att man kunde skruva ihop moppen, Först så polerades alla plåtytor. Visste inte hur det skulle gå att polera en så gammal lack med skador och repor, men det gick förvånansvärt bra. Den gamla lacken fick tillbaka sin lyster. Jag använde Pratts olika poleringsvätskor och svampar.

Sen började monteringen av alla delar, hade skruvat dit fotplattorna och upptäckte att fotbromsen måste monteras före…bara att riva ner igen och göra om.

Dessa mopeder är lite omständliga att montera, speciellt som benplåten har en hel del svåråtkomliga skruvar och infästningar. Nåväl, hade satt ihop allt och hängt upp avgasröret provisoriskt för att kunna torrköra lite på garageuppfarten. Allt fungerade så då var man nöjd. Dock så var avgaskröken helt slut och hade kasserats tidigare och blivit ersatt med en annan som tyvärr inte passade då den tog i fotbromsen. Blev till att kapa upp den och svetsa om den för att gå fri.

Alla vajrar (NOS) var dragna förutom hastighetsmätarvajern som jag saknade. Köpte en ny och skulle montera den och upptäckte att det var helt omöjligt att montera den (den ska föras igenom hålet i tanken där alla vajrar går) för att skruvanslutningen ej går att få igenom tankhålet…Då tänkte man sälja skiten…

Det blev att riva ner allt igen, styrkåpan, vajrar, framhjul, benkåpa och till och med tanken måste demonteras. Sen måste man sticka igenom vajrarna och elen genom tankhålet med tanken hållandes i handen, sen skruva dit tanken och sticka igenom framgaffeln. Nåväl, till slut kom det på plats och första provturen gick bra. Nu är det ju inte direkt nån raket men 40 km/h orkade den upp i..