Suzuki AC50 -74

1974 Suzuki year code: L

Suzuki  AC50 Scrambler -74

Genom åren så har man dragit på sig en hel del delar och då föddes tanken att man kunde kanske få ihop en till Suzuki AC50 (denna modell som även kallades Scrambler, var en modell som inte togs in i Sverige). Hittade en -74 tank och oljetank via Tradera. Framgaffeln och motor kommer från Norge där AC50’n var ganska vanlig ungefär som våra K50 här i Sverige. Prestandamässigt så är AC50’n att föredra då den är slidmatad och 5 växlad.

Sadeln är av egen tillverkning. Ramen var en nyare modell så där har tankfästet flyttats.

Mer om historien hittar du på vår sida suzukimoped.se, där vi har sammanställt det mesta om Suzuki M12 och K50 modellerna.

Suzukimoped.se

Renoveringsbilder

Start med ram, bensintank och sadel

Rammodifiering med flyttat fäste för tank och sadel. Kapade bort fästet och flyttade det. De senare ramarna (efter 74) har fästet längre bak men den gamla inpressningen i ramen finns kvar på de senare ramarna så det är bara att kapa bort fästet och flytta fram det till inpressningen och svetsa dit det.

Med fästet på rätt plats så tillverkades en ny sadelbotten som provades ut på ramen. Sadeln fick sen en nytillverkad dyna av Polytex och klädsel från Pit Replica (Thailand).

Tanken är som sagt en mardröm vilket bilderna visar. Innan färgen togs bort så såg den faktiskt riktigt hyfsad ut men när färgen och spacklet togs bort så var den ingen höjdare.

A50 Motorn

Efter att ha letat länge efter A50 motorn så fick jag tag på två stycken (ej kompletta) renoveringsobjekt.  De delar som fattades fick jag tag på online. En hel del från Ebay, som kan vara räddningen när man letar delar, dock ganska dyrt med moms, tull och frakter.

Den ena motorn renoverades för min AS50 modell och den andra för denna AC50. Dessa motorer är något helt annat än K50 motorn. Med slidmatning, 16mm mikuni och tre kanals cylinder så går dessa motorer riktigt bra i originalutförande. Och att de är femväxlade skadar ju inte direkt…

Hjul

Nya Takasago fälgbanor och nya ekrar införskaffades. Naven glasbästrades först och lackades i Suzukisilver med 2K klarlack och fick nya hjullager. Även fälgbanden är SGP (Suzuki Genuine Parts)!

Krom

Här på bilderna syns lite olika delar som varit på förkromning. Som alltid vid renovering av äldre mopeder så måste man tyvärr kroma om de delar man lyckats hitta, om man inte har tur och hittar NOS-delar som är i bra skick. På denna renovering så är fram- och bakskärm, pakethållare, styre, lamphållare, baklyse, lyktsarg m.m. omkromade. Resultatet är oftare bättre än originalet då kromet direkt från fabriken oftast var undermåligt..

Montering

Slutmontering, alltid roligt när man har kommit till det läget att få skruva dit alla renoverade delar. Första bilden visar nykromad originalskärm med hålbild för det speciella baklyset.

Ramen är blästrad och sen pulverlackad i svart. Ny kabelhärva (samma som K50) monterades. Hastighetsmätaren är en 120 mätare som har plockats isär för att nollställas, rengöras och smörjas.

Dekaler beställdes från mopedrenovering och monterades. Emblemet på -74 tanken är lite speciellt och skruvas inte utan trycks på plats. Emblemet har piggar som ska passas in i hål på tanken,  i hålen är det speciella hylsor som ska tryckas dit först. Emblemen beställdes från Australien och var ganska dyra.

Färdig sensommaren 2024

Alltid lite spännande att starta upp för första gången! Nu gick allt bra och mopeden gick utmärkt, tyvärr så var det så sent på säsongen att det inte blev några längre turer men det får bli till våren istället

Se den färdiga mopeden här