Projekt Suzuki AS50 -69

Klar 2024 - letat delar i 7 år...

Suzuki AS50 -69Enda modellen i Sverige?

För er som har läst storyn om min M12 -70:a så har denna Suzuki samma ursprung. I samma plastback som kedjeskyddet till M12:an låg i fanns en oljetank och en vänsterkåpa till en okänd modell av Suzuki. Fynden gjordes  på marknaden i Rembo i Avesta 2017. I ett år så låg oljetanken och kåpan i min källare, visste då inte vad de tillhörde (försökte till och med sälja de på Tradera, men ingen var intresserad). Först något år senare så fick jag reda på vad de tillhörde för modell och då blev det fart på letandet av delar!

Vet inte exakt men det tog många år att hitta alla delar. Här fick man titta på gamla annonser och broschyrer för att lista ut vad det skulle vara för delar för den skulle byggas i strikt originalskick. Hade kåporna men var skulle jag hitta resten? Kändes som att jag behövde hitta ram och sving först. Efter ett tag så lyckades jag uppbringa en ram och sving från Japan, kan vara bra att gå till källan, men de är sällsynta även där. Nåväl, hittade även fram- och bakskärm,ljuddämpare, hastighetsmätare, framlyktan, styret, kabelstam och baklyset också från Japan.

Nu fattades tank, motor, framgaffel och sadel. Delar som är rätt viktiga 😉 Efter ett tag så fick jag tag på motor och framgaffel från Norge, dessa mopeder (eller lätt mc kanske är rätt definition) fanns i Norge men verkar ganska sällsynta även där. Då var det bara sadel och tank med tankgummin som fattades. Dessa hittades sen i Belgien hos en handlare. Dessa var i rätt dåligt skick men helt klart renoverbara och jag fick de för ett skäligt pris.

Såja, då hade man det mesta så man kunde börja utsortera och laga, blästra, renovera och skicka delar på omkromning. Vad som fattades var kedjeskyddet och den var väldigt svår att få tag på men efter ett tag så dök det upp en rätt risig på Ebay. Det var även på Ebay jag hittade ett komplett NOS lamphus med lyktsarg. Tack vare det så hade jag nu även den röda originalfärgen som är en candyfärg. Modellen fanns även i en blå färg men den röda är i mina ögon klart snyggast.

Och vill man ha en snygg candylack så vänder man sig till Kurta på Kustom Kolor! Måste säga att Kurta fick till den röda färgen grymt bra, exakt som originalet. Det är en lite speciell design på lacken också då tanken ska vara silverfärgad med röd candy på undersidan och även kutsen på sadeln ska vara silverfärgad

Som man kan se på reklambroschyrerna så fick AS50 lite oilka modellnamn, beroende på var de lanserades. Sport, Maverick och Colt. Rätt så tuffa namn och vad jag vet så fick USA marknaden den med namnet Maverick

Renoveringsbilder

Leta delar

Hade fått hem ram, sving, och ljuddämpare sen tidigare men långt ifrån att ha en färdig moped.

I Norge så fanns AS50 modellen sen tidigare så vissa delar gick att hitta där. Motor och framgaffel hittades där. Framgaffeln var faktiskt inte så dålig och gummibälgarna var hela! Snacka om bra gummikvalitet på originalet. Motorn dessvärre var ju en katastrof, såg ut att ha legat på sjöbotten i många år, precis allt satt fast men med diesel, värme, knack och lite vilja så fick jag isär delarna

Ljuddämpare

Som beskrivits tidigare så hittade jag en hel del delar i Japan, ljudämparen var en av de delarna, tyvärr rätt dålig men klart räddningsbar och framförallt den var komplett. Här ser man den innan den skickades till omkromning och när jag bytte stos på den.

Framgaffel, lyse och hastighetsmätare

Framgaffel fick jag köpa av en norrman som hade en över, till ett bra pris också. Att gummibälgarna var hela var en överraskning. Gaffelrören fick riktas en aning annars var den i riktigt bra skick. Nya packboxar, fjädrar och en ny lack efter blästring så var gaffeln som ny igen. Man kan tro att en del delar från K50/AC50 skulle passa på den här modellen men tyvärr så gjorde det inte det. Framgaffeln är till exempel mycket kortare, den är mer lik föregångaren M12 och K11.

Gaffelkrona, tut och hastighetsmätare fick jag tag på från Japan. Just hastighetsmätaren är knepig, mycket svåra att  hitta och hittar man någon så är det oftast med mph istället för km/tim. Antagligen beror det på att de var vanligast för den Amerikanska marknaden. Nu hade jag lite flyt och hittade två mätare med rätt märkning. Eftersom jag saknade en hel del delar just och fick kontakt med en samlare från Norge som saknade just den mätaren. Han hade en hel del delar som jag behövde så vi kunde göra ett byte. Han var så pass angelägen att han bilade hit från Norge med delarna!

Framlyset som också kommer från Japan hittade jag som NOS och den hade den rätta lacken 078 Red Candy och var i mycket bra skick. Att jag hittade framlyset med ”rätt” färg innebar att Kurta på Kustom Kolor hade det lite enklare att kunna ta fram rätt kulör på candylacken.

A50 Motorn

Motorn fick en total genomgång och med tanke på hur den såg ut när jag fick tag på den så får man säga att det blev ganska bra.

A50 motorn som sitter på ett flertal modeller (AS50, AC50, A50 och säkert någon fler) är slidmatad och har 5 växlar. I originalutförande utan strypningar för diverse marknader (vanligt med 50cc) så är det en mycket bra prestanda i dessa motorer. I reklamen så påstår Suzuki att den A50 motor som monterades på AS50 modellen så är toppfarten 95 km/h. Stämmer detta då? Ja, faktiskt så verkar det stämma. Detta gäller då givetvis på den helt ostrypta versionen. Den motor jag fick tag på från Norge var strypt redan från fabrik då norska regler tillät en hastighet på 45 km/h. Här gjorde Suzuki ungefär samma strypningar som för den svenska versionen av K50. Skillnaden var att man tillverkade en slidventil som hade en extrem liten öppningstid, vidare så tog man fram en tvåkanals cylinder och en topp som påminde om K50 toppen.

Motorn fick nya lager, packboxar. Fick tag på en uppsättning originallager från Suzuki (Suzuki Genuin Parts) vilket var extra roligt.  En renoverad vevaxel och ny original slidventil (ostrypta versionen) monterades. En trekanals cylinder och trimtopp hittades på Ebay. 16 mm Mikuni förgasaren hade jag sen tidigare. Kåpor fick sen en ny 2K lack. Hittade även en NOS drevkåpa (svåra att hitta) i Sverige.

Tank och sadel

Som sagt tidigare så är det ett jäkla letande när man ska försöka få ihop något som inte har gått i Sverige tidigare. Efter ett tag så fick jag i alla fall napp på en tank och sadel som fanns i Belgien, kostade lite men det får man räkna med när det är så pass svåra delar. Tanken var tät men hade några bulor som var ganska elaka, här fick jag hjälp med plåtjobbet av mästerplåtisen på Uppriktat (grymma jobb).

Sadel hade några rejäla sprickor i stommen (har nog aldrig varit med om att en sadelbotten har varit utan sprickor). De obligatoriska sprickorna vid urtaget vid stötdämparna och fronten svetsades, efter det så pulverlackades botten i en högblank svart färg. Den silverfärgade ”kutsen” var i bra skick. Sen byggdes det upp en ny dyna i polytex (pyttipanna) och formades så att klädsel från Pit Replica kunde passas in.

Hjul och nav

Hade några äldre nav på hyllan sen tidigare. Hjulen är en av de få delar som man kan använda mellan andra modeller från Suzuki då dessa är samma som på M12, K11 och tidiga K50 modeller. Bakhjulet är det med ryckutjämnare. Visuellt så ser man skillnaden på de äldre och de nyare naven på texten som tillkom på L-modellen 1974. Det skiljer även fler saker då sköldarna inte passar från de nyare på de äldre naven.

NOS delar och ytbehandling

Allt som inte skulle ner i krombadet fick åka ner i förzinkningsbadet. Har ett eget och är värt besväret. Ser man till att allt är fritt från rost och skit, givetvis så blir resultatet oftast väldigt bra. Allt som ska förzinkas glasblästrar jag först, sen så ska delarna ner i citronsyra och efter det så kör jag en vända i ultraljudstvätten.

Har genom åren kommit över lite udda, svårfunna och NOS delar till Suzuki. Växelpedalen med S-gummi hade jag kommit över tidigare och passade utmärkt att ha på denna moped. Kicken är en import från Japan och är väldigt ovanliga då den har S-loggan och text på insidan. Alla skruvarna på moppen är original Suzuki.

De skruvar som inte var NOS renoverades genom att glasblästras, slipas och förzinkas. Allt gummi är NOS på mopeden.

Hade även sparat ett tanklock med S märket på. Dessa är också begärliga och inte så lätta att hitta. Och jämfört med senare tanklock till Suzuki så var det otänkbart att ha något annat, jäkligt snygga är de också.

Montering och provkörning

På första bilden så ser man när jag har hämtat hem alla delar från lacken. Kurta på Kustom Kolor är det som har lackat i en perfekt framtagen röd Candy, precis som originalet. Kurta har lackat fler av mina mopeder och kan verkligen rekommenderas.

Har alltid en ställning på hjul som ramen är monterad på när jag monterar alla delar. Det underlättar arbetet en hel del. Här kan man se att jag gör klar sadeldynan. den byggs upp av flera lager polytex innan klädsel monteras.

Innan första provkörningen så upptäcktes att jag hade monterat slidventilen 180 grader fel och var omöjlig att starta. Bara att plocka av motorn och göra om. Man lär av misstagen! Efter det så startade motorn direkt. Det var första gången jag körde en moppe med A50 motorn och det var en positiv överraskning, gick riktigt bra och väldigt skön att köra.

Klar och rullande sommaren 2024

Se den färdiga mopeden här