Husqvarna 4012 -61
Finlandsmoppen - Custombygge vintern 2020
Om mopeden
Jag och kompisen Micke hade planer på att åka gubbmoppe till Finland. Funderade på vilken av mopederna man skulle välja, de flesta gubbmopparna var nerplockade och de som fanns åkbara var lite för söliga om man skulle åka på långtur.
Letade efter objekt och fick tag på en hög delar som hade blivit över för en renoverare i Uppsala. Det var en en Husqvarna 4012 utan motor. Vidare så fattades väldigt mycket delar, bland annat skärmarna och motorn.
Efter ett bilprojekt vintern 2020 blev det dags att bygga ihop ”Finlandsmoppen”. Eftersom 4012 hade äggmotorn så blev det att passa in en Flinta-motor istället. Hade 2 st. på hyllan som jag hade köpt på hösten 2019 av Noppe Norin. Motorn fick en helrenovering samtidigt som Lill-Olle Trimguru fixade cylindern. Beställde även ett Kokusan tändsystem med retardering av Lill-Olle vilket verkligen blev bra.
Våren 2020 så var moppen klar, tyvärr så hade Corona-viruset då gjort att alla planer på att åka till Finland var stoppade. Hur som helst så blev moppen en favorit och den användes nästan dagligen under sommaren 2020.
Några långturer blev det också, bl. a. Siljan runt, ca. 16 mil i sommarens bästa väder, 25 grader och sol. Jag och en annan moppefantast, Peter, tog mopparna på släp upp till Leksand och åkte vänstervarvet runt Siljan. En resa som kan rekommenderas, man följer Siljansleden, en cykelled som går runt hela Siljan på mycket fina vägar, grus och asfalt och lite biltrafik.
Mek & Renoveringsbilder
Inköpet
Första bilden visar alla delarna jag hade till bygget. Skärmar, hjulen och motorn fattades som fick införskaffas efter hand. Efter lite letande fick jag tag på två skärmar som var penselmålade med nån grön ful färg. Körde på en vända med Biltemas färgborttagningsmedel och efter en stund ser jag att det är ”rätt” blå färg som övriga delar, ibland så har man tur. Efter lite riktning av skärmarna så var de helt ok.
Motor
4012 har som original en Husqvarna äggmotormen jag ville ha den med en Flinta-motor som de senare modellerna. Efter lite inprovning så svetsades nya motorfästen för flintan. Lite klurigt med vinkeln på motorn men man fick utgå från att kedjan skulle gå fritt från svingen.
För att få en bra utväxling tillverkades att nytt 16 kuggars drev av ett suzukidrev med ett nytt svarvat centrum med presspassning. Sen tig-svtesades det ihop.
Med motorn på plats så var det sen dags att göra ett nytt insug till 17 bing-förgasaren. 4012-ramen är lite tacksammare för att få plats med Bing-förgasaren då den får någorlunda plats mellan rambenen. Det enda som störde var att chokepinnen tog i kåpan som ligger ovanpå. Det fick bli ett hål i kåpan där chokepinnen är åtkomlig.
Tändningen
Målsättningen var att göra ett helt undangömt elsystem och att jag ville ha ett Kokusan med retarderande krets. Efter lite mätning så såg jag att svänghjulet skulle ta i kåpan. Alternativet var att använda en distans för kåpan (tog fram en som 3d-printades i plast) eller att kapa upp kåpan för svänghjulet. Nu blev det det senare alternativet och kåpan svetsades ihop och med lite spackling så fick det duga. Lyckade gömma undan tändspole och CDI:n under tanken. Med lite filning i tändplattan så fick jag 2,8 mm förtändning och vid maxvarv så retarderar tändningen till 1,3 mm.
Hjulen
Trodde att det skulle vara lätt att hitta hjul till moppen men där fick jag tji, det sitter Unionnav på dessa och det verkade helt omöjligt att få tag på till rimligt pris. Fick tag på ett framhjul via Facebook men tyvärr så var det fel nav på det (vilket jag skulle ha kollat upp lite bättre) men hjulet var fint men bromskölden satt på fel sida. Svetsade ett nytt fäste för bromsvajern och då gick det att använda.
Bakhjulet var det värre med och fick inte tag på något. Köpte då ett bakhjul till en Compact av en kompis för att komma över Leleunavet. Lagren var bra i navet så det blev att glasblästra navet och delarna. Sen så polerades navet och bromsskölden resten åkte ner i ett förzinkningsbad. Köpte ny fälgana och ekrar från mopedrenovering och ekrade upp hjulet. Efter lite svetsning på svingen så gick det att montera bakhjulet.
Kåporna & Kedjeskydd
Fick med originalkåporna vid köpet men eftersom de är utformade för äggmotorn så passade de inte till den nya Flintamotorn. Fick tag på et par nytillverkade, gjorda för de senare modellerna. Fick lov att modifiera kåporna en hel del för att få det att passa ihop. När de var klara så lackades de med en solid blå färg och 2K klarlack
Kedjeskyddet längst bak passade inte heller på grund av att jag monterade ett annat bakdrev. Bockade och svetsade till ett nytt bakre skydd.
Färdigställning och bänkning
Nu hade man kommit så långt att det var bara att skruva ihop mopeden. Styret breddade jag för skönare körställning. ett nytt fäste svetsades för en 32 mm. ljuddämpare till Kreidler. Sen var det dags att starta upp moppen och körde med den några vändor och allt funkade. Sen var det dags för en bänkning hos Lill-Olle. Resultatet ser ni på en av bilderna, 5,2 hk på bakhjulet och 7,3 hk på motorn vilket jag var supernöjd med. Lill-Olles portning var det som gav det lilla extra, hade tidigare kört med en ofilad NTS-cylinder vilka faktiskt är riktigt bra men denna cylinder var steget bättre.
Hade läst igenom Husqvarnas trimmanual (skriven av Dane Glanz och Jan Liljekvist) från 1967 och var lite nyfiken på hur den skulle gå med deras förslag på trimpipa. Eftersom jag hade tillgång till testbänk så var det en bra möjlighet att se om Husqvarnas trimpipa gav något extra. Gjorde några koner och mig-svetsade ihop dem. Som slutpipa fick jag ta en rörbit från grabbens gungställning. Monterade pipan och startade upp den och den lät något så förjävligt, så jag var tvungen att ha hörselskydd. Sen upp på bänken och pipan gav faktiskt 0,5hk till jämfört med Kreidler-pipan så man kan nog säga att trimmanualen stämde rätt bra.