MCB Monark Trapper -67

Renoverad vintern 2017/2018. Såld 2019

Om mopeden

En kompis hade hittat två ”barnfind” som han hade funderingar på att sätta fart på, han insåg att han hade nog med projekt och hörde om jag ville köpa bägge. Det var kromstockholmaren som lockade mest och Trappern följde så att säga med på köpet. Åkte och hämtade mopparna i september 2017. Tanken var att sätta fart på Stockholmaren först men den var i så dåligt skick så den ställdes undan. Trappern hade ju också sett sina bästa dagar och var rejält sliten men komplett. Som tur var så hade tanken och tankkromet klarat sig bra och var i perfekt skick.

När hösten kom så plockades Trappern ner i molekyler och tanken var med den att det inte skulle vara en originalrenovering utan bygga den som jag ville ha den.

Var förtjust i en Chevroletkombination av lack från 50-talet, gräddvit och turkos fick den bli med en limpsadel.

Åkte två somrar med Trappern och måste säga att det är en av de bekvämaste mopederna jag har haft. Åkte på en hel del mopperallyn och aldrig några större problem med den.

Monark Trapper -67

  • 2 vxl Flinta (handväxel)
  • NTS cylinder med NTS-vev
  • 14mm Dellorto förgasare
  • Brytarlöst tändsystem
  • Toppfart 60-65km/h

Renoveringsbilder

Renoveringen

Började med att plocka ner mopeden i delar och inventera del för del. Hjulen var helt slut så det blev att leta efter bättre begagnade. Hjuldimensionen är ju lite udda med 18″ tums hjul och ganska våra att hitta. Fick napp via en facebookgrupp och köpte ett par skapliga fälgbanor, baknavet var sprucket så det åkte i soporna. Hittade ett i hyfsat skick på DAK-marknaden.

Blästrade i stort sett allt utom tanken. Sen kördes delarna till en lackerare i Arboga som hade rätt kulör för pulverlacken jag hade bestämt mig för. Tyvärr så hade det blivit ett missförstånd och lackeraren hade lackat allt tvärtom! Det som skulle vara turkos var gräddvitt och tvärtom…Så det blev att lacka om det igen, suck. Hursomhelst så blev resultatet mycket bra i slutändan.

Motorn renoverades och ett eget insug gjordes till en 14mm Dellorto. Cylindern portades efter Husqvarnas trimmanual och ett brytarlöst tändsystem monterades. Ville ha det helt dolt så det monterades mellan bakhjul och ram i infästningen för avgasröret (se bilder).

En ny sadel tillverkades och det blev en limpsadel som Södra Dalarnas Tapetserare klädde med gräddvit och turkos vinyl.

Nya skärmstag i rostfritt tillverkades och slutligen blev det ett par kortare dämpare för att slippa det stora mellanrummet mellan däck och bakskärm.

Våren 2018 var den klar och allt fungerade bra, men efter några hårda vändor så gav cylindern upp, fick ett generalnyp och den var tyvärr utom all räddning. Fick även enorma vibrationer i den och orskaen till det var den nya rundveven som jag hade köpt av Brattis, tydligen väldigt dålig balansfaktor i dem. Istället för att riva ner motorn så hade jag en annan låg på hyllan. Den renoverades och fick en ny NTS-vev och även cylindern var från NTS.

Hade moppen till sommaren 2019 då jag fick ett erbjudande att byta den (plus lite pengar) mot en fin Zundapp KS50 -74. Gillade verkligen Trappern och funderade ett tag men kunde inte motstå frestelsen att äga en Zundapp, trots att det egentligen inte har varit någon favorit. Sagt och gjort så byttes den bort.