Suzuki AS50 -69
7 års letande
Suzuki AS50 -69
7 års letande efter delar. Allt började med en marknad i Rembo, utanför Avesta. En sidokåpa och en oljetank fyndades, hade inte en aning vad de tillhörde men fick följa med hem. Så började storyn om denna moppe. Att det sen var världens snabbaste serieproducerade 50 kubikare på sin tid var absolut en bonus.
Denna modell togs fram för att konkurrera med Honda som segrade på GP banorna på den tiden. Med en toppfart på 95 km/h och 0-200 meter på 13,1 sekunder så var det på sin tid den snabbaste 50 kubikaren, eller rättare sagt 49 kubik. Med 5 växlad låda och slidmatad så är åkegenskaperna suveräna.
Släktskapet med andra modller som K50/AC50, M12 m.m. är inte så starkt. Det enda som är lika är hjulen och framskärmen som är samma till M12:an. Baklyset fanns även det på andra modeller. I övrigt är det helt egna delar. Motorn är en A50 och fanns på en del andra modeller som AC50, A50, GA50 och flera. Den speciella tanken kan man ana ett släktskap med T90 och T125 Stinger. Andra detaljer är att ramen och svingen är lackad röd som lyktöronen, framlyset och undersidan på tanken. AS50:n kunde fås i två olika färger, dels en röd candy som gick under namnet Red Candy! Dels en blå färg med silverfärgad ram.
Jag hittade lyktkåpan som NOS-del och kunde därför få fram den röda kulören, eller rättare sagt så kunde Kurta på Kustom Kolor ta fram rätt candy färg. Resultatet blev jättebra!
Finns några få detaljer som ska fixas, dels så ska bensinkranen bytas till en tidigare original och eventuellt ska det monteras blinkers och pakethållare. Mopeden såldes även utan dessa men det kan vara kul att få ihop alla delar.
Hela renoveringen kan du se under Projekt – Renoveringar
Kärt barn har många namn heter det. Sport, Colt eller Maverick gick denna Suzukimodell under beroende på marknad. Det japanska namnet kan man bara försöka gissa 😉 Tyvärr så kom den aldrig till Sverige men vårt grannland Norge fick en strypt modell.
I decembernumret 2024 så finns det ett reportage om mopeden. Detta skedde på den årliga mopedträffen på Mellsta camping i Borlänge. Fotograferingen skedde i Mellsta och i ett bostadsområde i Kvarnsveden (här ser man Claes fotograferar). Jätteroligt att få vara med i tidningen.
Den sista bilden är från infarten i Mellsta där några från TårtJennys hade samlats efter en hårdkörning (som vanligt !). Den gula K50:n är Lill-Anders prestandamonster.