Suzuki K50 II - 71

Matching Number

Suzuki K50 II -71

1970 tog Suzuki fram en helt ny motor med reedventilstyrt vevhusinsug. Vidare ändrade man ramen så att bak skärmen blev separatmonterad. Styret fick en grövre diameter och man ändrade design på tank och sidokåpor. Modellen fick beteckningen K 50-II.

Samtidigt hade man lanserat en Scramblermodell, AC 50, utrustad med A 50 motor, 5-växlad med slidmatning.

Den modellen föll generalagenten mest i smaken men utsikterna att få A50 motorn anpassad till våra 1 Hk ansågs svåra. I stället kom en kompromiss till stånd. Eftersom AC 50 och den nya K 50-II hade samma typ utav ram kunde man helt enkelt utrusta en K 50-II med AC 50:s tank, dyna, skärmar etc. På så sätt föddes den första Svenska K50 modellen. Dock hann man inte få fram den till 1970 utan M 12S såldes även det året i Sverige. 1971 presenterades så K 50-II med typcertifiering VoV 1572.

Min K50 II är en den första årsmodellen för Sverige och denna fann jag i ett erbarmligt skick. Fick byta den mot en Crescent 2013 och jag hade letat länge så någon tvekan var det inte. Hela storyn om mopeden och renoveringen kan du se under Projekt – Renoveringar

Två reklamblad för Suzuki K50. Den uppmärksamme ser att de skiljer sig ganska mycket från den svenska versionen. På den nedre bilden så ser man att man fortfarande använde motorn som fanns på M12:an på en del K50 modeller. Suzukis modellprogram har alltid varit rätt så rörigt och inkonsekvent minst sagt.

Generalagentens reklamblad som utgick till återförsäljarna 1972. Som man ser så var man inte direkt så noga att man fick fram rätt bilder. Här har man använt en AC50 istället för en K50. Reklamblad från Leif Smeds Motor.

Här hade man skärpt till sig och fått rätt modell i reklambladet. 1973 års modell och samma pris som året innan! Reklamblad från Leif Smeds Motor.

K50 introducerades redan 1969 i Japan och fortsatte att säljas ända fram till 2005. Man kan verkligen prata om en seglivad modell.